Hadbjerg Borgerforening behandler personoplysninger og skal overholde lovgivningen og principperne for god databehandlingsskik. Derfor har vi vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller, hvordan vi behandler personoplysninger, der sikrer en lovlig og gennemsigtig behandling.
Vi behandler udelukkende personoplysninger til klare og saglige formål og ud fra foreningens legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige for at opfylde de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige – eller når du beder os om det.
Vi er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Behandling af personoplysninger
Vi behandler følgende personoplysninger:
1. Medlemmer:
- Almindelige personoplysninger: Fx kontaktoplysninger som navn, adresse, indmeldelsesdato, telefonnummer, fødselsdato, mailadresse, betalingsoplysninger
- Cpr-numre og oplysninger om strafbare forhold (fx børneattest)
2. Frivillige:
- Almindelige personoplysninger: Fx kontaktoplysninger som adresser, telefonnummer og mailadresser
- Andre oplysninger om tillidsposter og andre hverv i relation til foreningen og bankkontonummer
- Cpr-numre og oplysninger om strafbare forhold (fx børneattest)
- Følsomme personoplysninger: Fx et medlems sygdomshistorik ved sygemelding/udmeldelse som frivillig
3. Bestyrelsen samt suppleanter
- Almindelige personoplysninger: Fx kontaktoplysninger som adresser, telefonnummer og mailadresser
- Andre oplysninger om tillidsposter og andre hverv i relation til foreningen og bankkontonummer
- Cpr-numre og oplysninger om strafbare forhold (fx børneattest)
- Følsomme personoplysninger: Fx et medlems sygdomshistorik ved sygemelding/udmeldelse som bestyrelsesmedlem
Her indsamler vi oplysninger fra
Normalt får vi oplysningerne fra dig. I nogle tilfælde kan der være andre kilder, fx:
- Offentlige myndigheder, fx nødvendige skatteoplysninger ved udbetaling af løn
- Sociale medier eller andre kanaler som er offentligt tilgængelige, herunder foreningens hjemmeside (https://www.facebook.com/Hadbjergborgerforening)
Vi opbevarer oplysningerne på bestyrelsens harddisk, på Google Drev eller på Gmail, som kun bestyrelsen har adgang til. Derudover kan oplysningerne ligge i fysisk form i foreningens regnskabsmappe, der opbevares hjemme hos kasseren for det indeværende år og i forsamlingshuset for de foregående 5 år.
Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund. Lovlige grunde til at behandle oplysninger om dig er:
- At vi som forening har en (legitim) interesse i at behandle dine oplysninger
- At det er nødvendigt for, at vi kan opfylde en aftale med dig
- At loven stiller krav om, at vi behandler dine oplysninger
- At du har givet samtykke til, at vi kan behandle dine oplysninger
Formålene med at behandle oplysninger om foreningens medlemmer er:
- At behandle medlemsoplysninger – herunder at opkræve kontingent og sende nyhedsbrev
- At vi kan drive foreningens aktiviteter, herunder planlægge, gennemføre og følge op på dem
- At opfylde lovgivning, herunder krav i serviceloven
- At kunne levere varer og ydelser du har bestilt
- At administrere din relation til foreningen
Formålene med at behandle oplysninger om foreningens frivillige samt bestyrelse er:
- At vi kan koordinere og håndtere opgaver i foreningen
- At vi har overblik over og kan udvikle frivilliges erfaringer og kompetencer, herunder give tilbud om fx kurser og kompetenceudvikling
- At opfylde lovgivning, herunder krav i serviceloven (fx kravet om at indhente børneattest på frivillige (og andre) som arbejder med børn under 15 år)
- At kunne udbetale transport og rejsegodtgørelser, refusion og lignende
- At administrere din relation til foreningen
Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger, sker det alene på baggrund af foreningens berettigede og legitime interesser som er:
- At håndtere dine medlemsrettigheder (fx på generalforsamlingen) i henhold til foreningens vedtægter
- At du kan opfylde dine forpligtelser som medlem af foreningen, herunder betale kontingent mv.
- At kunne planlægge og afholde sociale arrangementer og aktiviteter
- At kunne vise situationsbilleder fra konkret aktivitet eller arrangement i foreningen
- At bevare oplysninger med historisk værdi til statistik og lignende
Samtykke
Når vi behandler oplysninger om dig, sker det ofte på et andet lovligt grundlag end dit samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.
Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge under 15 år, foretager vi en vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter vi samtykke fra en forælder. Indsamler vi personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra de er fyldt 13 år selv samtykke.
Videregivelse af dine personoplysninger
Vi videregiver ikke oplysninger om dig til andre uden for foreningen, fx til brug for markedsføring, uden dit samtykke.
Opbevaring og sletning af dine personoplysninger
Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen, som frivillig eller som bruger:
- Medlemmer: Vi sletter oplysninger om dig et år efter, at dit medlemskab, er ophørt, sådan at vi det efterfølgende år har mulighed for at kontakte dig med henblik på nyt medlemskab.
- Frivillige og bestyrelse: Vi sletter oplysninger om dig et år efter at dit arbejde i foreningen er ophørt.
Vi opbevarer oplysninger på såvel medlemmer, frivillige og brugere til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi.
Dine rettigheder
Når vi behandler dine oplysninger, har du iflg. persondataforordningen en række rettigheder:
- Du har ret til at blive oplyst om, at vi behandler oplysninger om dig (oplysningspligt)
- Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig (indsigtsret)
- Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig berigtiget (retten til berigtigelse)
- Du har ret til at få oplysninger om dig slettet (retten til at blive glemt)
- Du har ret til at gøre indsigelse mod, at dine oplysninger anvendes til markedsføring
- Du har ret til at flytte dine oplysninger – dvs. at vi skal udlevere de oplysninger vi har om dig i et almindeligt anvendt format (retten til dataportabilitet)
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Du finder kontaktoplysninger øverst her i privatlivspolitikken.
Henvender du dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Kontaktoplysninger
Hadbjerg Borgerforenings kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Nattergalevej 1, 8370 Hadsten
CVR: 33447817
Mail: hadbjergborgerforening@gmail.com
Hjemmeside: http://hadbjergborgerforening.dk/
Facebookside: https://www.facebook.com/Hadbjergborgerforening
Klage
Hvis du mener, behandlingen er i strid med reglerne i persondatalovgivningen, kan du indgive klage hos os.
Du kan også klage direkte til Datatilsynet. Datatilsynet kan kontaktes på dt@datatilsynet.dk eller på tlf. 33 19 32 00. Se desuden Datatilsynets hjemmeside på www.datatilsynet.dk, hvor du kan finde yderligere information om dine rettigheder som registreret.